środa, 9 maja 2012

Tatry

Witam serdecznie!

Morskie Oko   02. 05.2012r  
 Mimo pięknej pogody i upałów, Morskie Oko jest jeszcze zamarznięte :)

Właśnie wróciłam z Zakopanego.
 Tatry zauroczyły mnie pięknym krajobrazem, dziką przyrodą.  i architekturą.
 Krystaliczne powietrze, szum potoków
i wodospadów, niepowtarzalne piękno, ogrom i majestat  gór , bogactwo barw: :mnóstwo  zieleni,  szarość skał, biel śniegu, błękit jezior i nieba, słoneczne lub ukryte w mgle szczyty górskie, różnorodność roślinności..
 Upał łączący się  ze śniegiem i zimnem.


 Tu pokonałam pewne wewnętrzne  lęki,  poznałam nowych ludzi,  swoje możliwości , usłyszałam wiele  interesujących informacji i legend związanych z Tatrami, zostałam oczarowana pięknem krajobrazów..
Zrobiłam mnóstwo kilometrów , odwiedziłam wiele urokliwych miejsc, podziwiałam zabytki architektury drewnianej, niektóre zbudowane nawet bez użycia gwoździ.
 Zwiedziłam Tatrzańskie Muzeum Regionalne, wiele kościółków i Cmentarz na Pęksowym  Brzyzku, na którym pochowani są sławni, zasłużeni dla Tatr  ludzie. Tu spoczywają  m.in. Kazimierz  Przerwa Tetmajer, Kornel Makuszyński, Władysław Orkan, Tytus Chałubiński, Stanisław Marusarz i jego siostra Helena, Jan Krzeptowski Sabała, Władysław Hasior i  ksiądz Józef Stolarczyk - założyciel (w1848r ) w/w  cmentarza i pierwszy proboszcz Zakopanego. Fundatorem cmentarza był góral Jan Pęksa,Tutaj pochowany jest Stanisław  Witkiewicz, na tym cmentarzu znajduje się symboliczny grób jego syna Stanisława Ignacego Witkiewicza "Witkacego". Na Pęksowym Brzysku  spoczywają młodzi  ratownicy górscy  zasypani lawiną podczas akcji ratunkowej  Marek Łabunowicz i Bartek Olszański, jest tu także mogiła ratowników  górskich, którzy zginęli w śmigłowcu podczas wyprawy ratunkowej. Prawie wszystkie znajdujące się  nagrobki są dziełem sztuki, wiele z nich wyszło spod dłuta wybitnych zakopiańskich artystów.

 Kiedyś Tatry były dziką, tajemniczą i groźną krainą,  napawającą zabobonnym lękiem pierwszych podróżników.  W okresie Oświecenia  nastąpiło zainteresowanie się Tatrami  przez żądnych wiedzy  ludzi nauki.. Romantyzm odkrył ich urok, tajemniczość  i piękno, a w dobie pozytywizmu rozpoczęło się systematyczne zwiedzanie i opanowywanie gór. Powstała turystyka, taternictwo.  Tatry pokryły się siecią zagospodarowanych schronisk i szlaków poprzez doliny i przełęcze. Dziś  rokrocznie niezależnie od pory roku Tatry są odwiedzane przez coraz liczniejsze  rzesze  turystów. Procesy geologiczne, tysiąclecia działań srogiej  natury, oraz stulecia obecności człowieka w tych górach wywarł wielki wpływ na stan wydawałoby się niewzruszonych i znanych ze swych odwiecznych  kształtów  skał, ścian czy żlebów.
 Od 1954 r. Tatry mają swojego troskliwego gospodarza, który dba by zachować dzikość i piękno pierwotnej przyrody górskiej, świat zwierząt i roślin.Tym gospodarzem jest TATRZAŃSKI PARK NARODOWY.  Ma on za zadanie chronić kulturowe dziedzictwo dla następnych pokoleń.
Masowa turystyka rekreacyjno- wypoczynkowo - sportowa, rozbudowane wyciągi, kolejka linowa i trasy zjazdowe mają negatywny wpływ na warunki bytowe żyjących tam zwierząt.
 Zanieczyszczenie powietrza nad Tatrami, skażenie i zakwaszenie wód niekorzystnie wpływa na tutejszą  faunę i florę . Zaśmiecanie terenów zwłaszcza w pobliżu schronisk i jaskiń wcale nie dodaje uroku, a wręcz przeciwnie.
 Dbajmy o nasze wspólne dziedzictwo i zachowajmy urokliwe miejsce dla przyszłych pokoleń.!


Widoki z Kasprowego , czy Gubałówki - bezcenne, za wszystko inne....:)
 Weszłam na Skocznię :) fakt na małą:)
 Słowa nie nie odtworzą piękna i majestatu przyrody.
Zrobiłam mnóstwo zdjęć, które co prawda nie zastąpią rzeczywistości,
ale przy użyciu wyobraźni zatrzymam wiele wspomnień i pięknych widoków.

 To tylko niektóre z nich.




Brak komentarzy: